Vaniljbullar
 
 
Dessa goda bullar med vaniljfyllning har jag bakat i många år. Mina favoriter helt klart!
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
0,5 tsk salt
150 g smör
1 dl strösocker
13 dl vetemjöl varav 1 dl till utbak
5 dl mjölk
50 g jäst
 
Fyllning:
100 g rumsvarmt smör
6 msk strösocker
3 msk vaniljsocker
 
Pensling:
1 ägg
2 msk pärlsocker
 
 
Gör så här:
 
  • Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
  • Lägg jästen i en bunke och lös den i lite av degvätskan. Tillsätt resten av vätskan samt salt och socker.
  • Arbeta in mjölet till en smidig deg.
  • Låt vila under bakduk ca 40 min

  1. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den igen. Dela den på hälften och kavla ut varje del.
  2. Blanda samman fyllningen och bred ut hälften på varje dagplatta.
  3. Vik degplattan dubbel och kavla ut försiktigt.
  4. Skär längder med en kniv uppifrån och ned, ca 2 cm breda.
  5. Skär sedan uppifrån och ned i varje längd men inte ända ned (se bild).
  6. Varje bit ska se ut som på bild 6.
  7. Greppa tag i båda ändarna och snurra degen som på bilden.
  8. Forma sedan en boll.
  9. Lägg på en plåt med bakplåtspapper eller i bullformar, täck med bakduk och låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla sedan med ägg och strö pärlsocker över.
  10. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 min.
 
 
 
 
 
Hoppas det smakar!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress