Cupcakes med kanelfrosting
I veckan hade jag mitt praktiska prov och fick då välja ut en valfri biskvi samt ett annan bakverk som vi tidigare gjort. Eftersom vi tidigare gjort muffins så valde jag då Cupcakes med kanelfrosting samt en biskvi med pepparkakssmak. (I know, helt insnöad på julbak just nu). Provet gick iallafall bra! Utseendemässigt så blev jag inte helt nöjd med bakverken, men dom blev riktigt goda! 
Här kommer receptet på cupcakesen. 

 
 
 
Cupcakes med kanelfrosting
 
Ingredisener
 
100 g smör
2 ägg
135 g strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 g mjölk
1 st citron, skalet
240 g mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
 
  1. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
  2. Rör ned smält smör, mjölk och rivet citronskal.
  3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ned i muffinssmeten. Låt sedan smeten vila i kylen i 2 timmar. (Detta kanske låter konstigt, men jag läste på internet om en som rekommenderade att smeten skulle vila i kylen ett par timmar. Jag provade med dessa muffins och efter bakning så blev dom väldigt saftiga och goda. Har kylan något med det att göra? Jag vet inte, men jag väljer att tro det. Jag har aldrig fått så saftigt goda och mjuka muffins tidigare.)
  4. Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Placera ut formar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  5. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min eller tills du känner att dom är torra inuti. 
 
Kanelfrosting
 
60 g mjukt smör
300 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
kanel efter behag 
100 g creme cheese
 
  1. Vispa smör och florsocker fluffigt. Tillsätt mer smör ifall det behövs. 
  2. Tillsätt vaniljsocker och kanel.
  3. Avsluta med att ha i creme cheese och fortsätt att vispa till en len och fin frosting.
  4. Spritsa eller bred ut frostingen på cupcakesen.


Dekoration

Florsocker
Lingonpulver
 
Sikta/sila florsocker blandat med lite lingonpulver ovanpå cupcakesen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress