Mazariner med toscaglasyr
Mazariner som är såå gott, tillsammans med en härlig tosca.. Det kunde inte ha blivit bättre!

 
 
 
 
Mazariner med toscaglasyr
 
Deg:
 
180 g mjöl (jag använde mig av kärnvetemjöl)
0,5 tsk bakpulver
100 g smör
40 g socker
0,5 ägg 
 
  1. Smörj mazarinformarna eller använd 1-gångs.
  2. Arbeta samman ingredienserna till degen.
  3. Plasta degen och förvara i kyl i någon timma.

Fyllning:
 
150 g mandelmassa
50 g smör, rumsvarmt
2,5 ägg
3 msk mjöl
0,5 tsk bakpulver
 
  1. Riv mandelmassan i en skål, tillsätt smöret och rör smidigt.
  2. Blanda i äggen, lite i taget under omrörning.
  3. Vänd i mjölet tillsammans med bakpulvret.
 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Kavla ut degen och klä formarna.
  3. Förgrädda "skalen" i 5 minuter, ta sedan ut och fyll dom med fyllningen.
  4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 min. Gör under tiden toscaglasyren.

Glasyr:
 
3 dl mandel, hasselnötter eller pistagenötter (jag valde mandel).
75 g smör
0,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1,5 msk vetemjöl
1,5 msk mjölk
 
  1. Hacka nötterna.
  2. Smält fettet i en kastrull och tillsätt sedan socker, sirap, mjöl och mjölk.
  3. Sjud blandningen under omrörning tills den tjocknat något och rör sedan i nötterna.
  4. Bred glasyren på mazarinerna och grädda mitt i ugnen i 10 minuter till. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress